Čaká vás ranná cesta do práce, na nákup alebo napríklad späť domov z celodennej lyžovačky. Chcete naštartovať, ale namiesto toho ste radi, keď motor vôbec vydá nejaký zvuk. V takej chvíli je veľmi pravdepodobné, že máte vybitú baterku. Ak je inak v poriadku, potrebovala by nabiť. Ale čo robiť, keď nutne potrebujete odísť? Práve to sa dozviete v tomto článku. Povieme si, ako správne a bezpečne naštartovať auto pomocou štartovacích káblov, ale tiež ako sa o batériu starať, aby vás už nabudúce nezradila.
Ak má neúspech pri štartovaní na svedomí autobatéria, znamená to, že nie je schopná dodať dostatok štartovacieho výkonu. Štartér potom nemá šancu uviesť motor do chodu. Batéria je skrátka príliš vybitá. Ale ako sa to stalo? A ako zariadiť, aby sa to už neopakovalo?
Dôvodom kriticky nízkeho náboja v autobatérii býva spravidla jej nedostatočné nabíjanie. Teda za predpokladu, že nie je už príliš stará alebo nejako dysfunkčná. Väčšinou sú kameňom úrazu krátke cesty do práce alebo na nákup, po ktorých je v akumulátore vždy menej energie, než keď ste do auta nasadali. Autobatériu totiž vybíjate pri štartovaní a následnom zahrievaní motora, a než sa z toho spamätáte, už zase parkujete a odchádzate. Auto je preto nutné poriadne prevetrať, aby alternátor zvládol batériu dobiť. Nutných je aspoň 15 minút plynulej jazdy. Ak dobíja alternátor batériu správne, mal by potom byť stav jej nabitia vyšší ako pred štartom.
Problém ale tiež nastáva, keď auto dlho stojí. A to hlavne v lete, keď sa autobatéria v dôsledku vysokých teplôt najrýchlejšie sama vybíja. Že s ňou nie je niečo v poriadku, spoznáte ale najskôr práve až v zime, keď ju začnete výraznejšie zaťažovať extra studenými štartami a vykurovaním. Ani dlhé státie v zimných mesiacoch však nemožno prejsť bez obáv. Autobatéria sa síce sama vybíja pomalšie, ale pokiaľ je málo nabitá, môže pre zmenu zamrznúť. Za všetkých okolností je teda nutné udržiavať autobatériu nabitú.
Pozor na správne káble
Všimnite si, že všetky štartovacie káble majú prúdovú špecifikáciu a udávaný prierez vodiča. Podľa toho poznáte, či vám dané káble auto skutočne naštartujú, ale aj či je ich použitie vôbec bezpečné.
Čím vyššia je prúdová kategória, tým vyšší možno očakávať aj prierez vodiča. Avšak nie vždy je realita taká jednoduchá. Prúdovú kategóriu treba uviesť viditeľne, ale skutočnú vypovedajúcu hodnotu má skôr práve prierez. Káble s malým prierezom vodiča naštartujú iba motocykle či malé benzínové motory. Štartovanie väčších objemov, a hlavne dieselových motorov, vyžaduje káble podstatne silnejšie.
Nepozerajte sa len na to, aký silný je celý kábel. Výrobca totiž môže celkový priemer nahnať izoláciou, vnútri ktorej sa skrýva len tenký vodič. Vždy preto sledujte, aký prierez vodiča výrobca udáva. Ak je kábel poddimenzovaný, tzn. príliš tenký na požadovaný prúd, nemusí auto vôbec naštartovať a taktiež môže svojim zahrievaním spôsobiť požiar.
Viac sa dozviete v našom sprievodcovi Ako vybrať štartovacie káble a štartovacie stanice.
Vysokú úroveň nabitia môžete dosiahnuť buď dlhými jazdami, alebo dobíjaním pomocou nabíjačky autobatérií. Starostlivosť o batériu nejeden vodič podceňuje, hoci sa mu jej zanedbanie môže vypomstiť. O dobíjaní batérií sa viac dočítate v našom článku Nabíjačky autobatérií udržia akumulátor v kondícii aj pre zimné štarty.
Že auto neštartuje, je jasné hneď. Zistiť ale, čím to je, už také jednoduché byť nemusí. Neúspešné štarty totiž môžu vyzerať rôzne a podľa toho sa dá určiť, či má vôbec zmysel káble ťahať z kufra alebo či je problém inde ako v batérii. S čím sa môžete pri štarte stretnúť? A ako to riešiť?
A teraz už na samotné štartovanie auta pomocou káblov. Než si povieme, ako na to, aby bolo štartovanie úspešné, je potrebné upozorniť aj na bezpečnosť práce. Po prvé, je dôležité postupovať presne podľa nižšie uvedeného postupu. Súslednosť jeho krokov má svoje odôvodnenie a je dôležité ju dodržať. Z batérií napríklad môžu unikať plyny, ktoré môže iskra vzniknutá na nevhodnom mieste zapáliť.
Správny kontakt je základ úspechu
Až budete pripájať koncovky štartovacích káblov, vždy sa uistite, že majú dobrý kontakt s miestom, ku ktorému ich pripájate. Skontrolujte, či sa vám do kontaktu neprimotala nejaká nevodivá vec. Môžete koncovkami trochu zalomcovať, aby ste si overili, že je kontakt skutočne pevný.
Pozor na skraty
Pri práci so štartovacími káblami je dôležité ich správne odkladanie, a to preto, aby nespojili niečo, čo spájať nechcete. Káble teda radšej vyberajte z obalu po jednom a koncovky nikam neklaďte. A keď už ich niekam potrebujete položiť, uistite sa, že je to plastový kus, ktorý nič nevyskratuje. Prácu vám môžu trochu uľahčiť káble s dobre izolovanými koncovkami.
Skontrolujte, či káble neblokujú pohyblivé časti automobilu.
Skôr ako začnete káble pripájať, príďte autom s nabitou batériou blízko k autu s vybitou batériou, no uistite sa, že sa autá nedotýkajú. Pri aute s nabitou batériou vypnite motor. V oboch autách môže zostať kľúčik v zapaľovaní, ale ponechajte ho vo východiskovej vypnutej polohe. Rovnako vypnite všetky elektrické zariadenia oboch áut.
Pokiaľ nie je na autobatérii jasné označenie + a −, platí, že kladný pól býva sfarbený na červeno a záporný na čierno. Pokiaľ chýba aj toto farebné značenie, môžete sa orientovať podľa prívodných káblov vedúcich z motora – kladný je opäť červený a záporný je čierny.
Pokiaľ bol štart úspešný, odpojte káble v presne opačnom poradí, než v akom ste ich pripájali. To znamená: najprv odpojte čierny/modrý kábel od kostry automobilu s vybitou batériou, potom ten istý kábel od batérie druhého automobilu, následne od tej istej batérie červený kábel a nakoniec červený kábel od vybitej batérie. Stále si dávajte veľký pozor na to, aby sa káble nedotkli niečoho, čoho sa dotýkať nemajú.
Auto sa vám niekedy nemusí podariť naštartovať ani po správnom pripojení štartovacích káblov. Ešte to ale nevzdávajte a skúste niektorú z nasledujúcich rád.
Pokiaľ vám nepomohli rady uvedené v tomto článku, je možné, že je batéria poškodená či stará, alebo sa problém nachádza v inej časti automobilu. Nech je to akokoľvek, je lepšie kontaktovať miestneho automechanika.