DLSS je jedna z najzaujímavejších technológií, ktorá sa objavila s príchodom grafických kariet NVIDIA GeForce RTX. Ako vlastne funguje a na čo je dobrá?
DLSS (Deep Learning Super Sampling) je prelomovou technológiou na renderovanie prostredníctvom umelej inteligencie, ktorá výrazne zvyšuje grafický výkon pomocou využitia dedikovaných jadier Tensor. Na to využíva špeciálnu neurónovú sieť so strojovým učením, ktorá zvyšuje snímkovú frekvenciu a súčasne vytvára krásny a ostrý herný obraz. Vďaka tomu poskytuje hráčom výkonnostnú rezervu pre maximálne nastavenie ray-tracingu. Užite si hranie v ešte vyššom rozlíšení a nastavení herných detailov a vychutnajte si excelentný vizuálny zážitok.
Spoločnosť NVIDIA predstavila DLSS ako kľúčovú funkciu už v septembri 2018 pri uvedení novej generácie grafických kariet GeForce RTX 20 (Turing). V čase uvedenia však bolo DLSS obmedzené len na niekoľko málo videohier (konkrétne Battlefield V a Metro Exodus), pretože výpočtový algoritmus musel byť detailne trénovaný na každej hre zvlášť. Avšak vďaka úzkej spolupráci s hernými vývojármi sa pomerne rýchlo podarilo DLSS presadiť do všetkých kľúčových herných enginov a postupne každá AAA hra podporovala DLSS prakticky ihneď od vydania.
V apríli 2020 však došlo k veľkým zmenám a NVIDIA uviedla vylepšenú verziu DLSS s názvom DLSS 2.0. Druhá generácia začala používať špeciálne Tensor jadrá, ktoré umožnili vytrénovať jednu všeobecnú sieť umelej inteligencie, ktorá následne funguje v prakticky každej hre. To v praxi znamenalo ešte rýchlejšie rozšírenie podporovaných hier. DLSS 2.0 tiež priniesla 3 režimy kvality obrazu (Kvalita, Rovnováha, Výkon), ktoré riadia rozlíšenie renderovania, pričom režim Výkon umožňuje až 4× vyššie rozlíšenie. To znamená viac používateľských volieb a ešte vyššie navýšenie výkonu podľa potrieb používateľa.
A konečne od septembra 2022 máme k dispozícii technologicky mimoriadne zaujímavú generáciu DLSS 3.0. Tá je k dispozícii výhradne pre grafické karty GeForce RTX 40 Ada Lovelace. Veľkou novinkou je totiž možnosť generovať úplne nové snímky. Pri DLSS 1.0 a 2.0 išlo vždy „iba“ o upscaling (generovanie v nižšom rozlíšení a následný prevod do vysokého rozlíšenia), tak v prípade DLSS 3.0 dochádza k zvýšeniu snímkovej frekvencie dopočítavaním a vkladaním nových snímok. Navyše všetko prebieha nezávisle od herného enginu, čo je dobré smerom k rozširovaniu počtu podporovaných hier.
Technologický náskok grafických kariet GeForce RTX symbolizujú dve dôležité technológie – ray tracing a práve DLSS. Ray tracing sa vďaka fyzikálne presnému správaniu svetla v reálnom čase postará o dych vyrážajúcu vizuálnu kvalitu aj v tých najnáročnejších hrách. A v kombinácii s technológiou DLSS, ktorú poháňa umelá inteligencia, si zahráte tie najväčšie herné lahôdky súčasnosti ako nikdy predtým. Obe tieto dôležité technológie podporuje stále viac a viac hier. Pri typickej novej AAA hre si už ani nedokážeme predstaviť, že by ray tracing nepodporovala. Vďaka predajnej sile a úzkemu napojeniu na herných vývojárov sa stal ray tracing spoločne s DLSS od NVIDIA štandardom v oblasti hernej grafiky.
Pri detailnejšom pohľade na DLSS (Deep Learning Super Sampling) zisťujeme, že vzniklo predovšetkým ako prostriedok na navýšenie snímkovej frekvencie v hrách pomocou výkonných tensor jadier, ktoré sú súčasťou grafík radu GeForce RTX. Funguje na princípe toho, že grafická karta vykresľuje scénu iba s polovicou potrebných pixelov. Druhá polovica je dopočítaná pomocou vylepšenej neurónovej siete so strojovým učením. Výsledok je napriek tomu vo fantastickej kvalite plného rozlíšenia monitora a len veľmi ťažko spoznáte rozdiely.
Pretože bola NVIDIA prakticky od začiatku s DLSS úspešná, tak musela konkurenčná AMD tiež nejakým spôsobom reagovať. S odstupom niekoľkých rokov tak došlo na technológiu FidelityFX Super Resolution (FSR). Zaujímavosťou je, že FidelityFX Super Resolution nie je viazaná na konkrétny hardvér a nijako nepracuje s umelou technológiou. V zásade ide o open source podporujúci aj API DirectX 12/11 a Vulkan. Pobeží teda aj na starších GPU (Radeon RX5000, RX500, Vega), využiť ju bude možné aj na APU Ryzen s integrovaným GPU Radeon. Tiež však funguje na grafikách NVIDIA alebo Intel.
To je dobrá správa pre všetkých herných vývojárov, ktorí tak môžu ľahko a sami implementovať technológiu do svojich hier. Prvá verzia FidelityFX Super Resolution bola oznámená 31. mája 2021. Jej základom sa stal algoritmus zameraný na detekciu hrán zo súboru pixelov zdrojovej snímky a ich znovuvytvorenie vo zvýšenom rozlíšení.
Druhá generácia FidelityFX Super Resolution sa dostala k vývojárom v priebehu mája 2022. K výrazným novinkám patrí lepšie prispôsobenie pohyblivému obrazu a celkovo oveľa lepšie grafické detaily. Rovnako ako pri pôvodnej verzii FSR, tak aj pri druhej generácii záleží na vývojároch hier, či budú technológiu podporovať. Avšak sú k dispozícii rozšírenia napríklad pre herné enginy Unity alebo Unreal Engine, čo celú vec veľmi uľahčuje. A rozhodne nesmieme zabudnúť, že FidelityFX Super Resolution je možné využiť aj na herných konzolách, ktoré idú kompletne na hardvéri od AMD.
Prostredníctvom NVIDIA DLSS došlo v posledných rokoch k obrovským skokom v kvalite obrazu a výkonu. A súčasne je všetko pripravené na jednoduchšiu integráciu do nových, ale aj starších hier. A vďaka výkonu umelej inteligencie bude sieť DLSS naďalej rásť a zlepšovať sa!